Friday 21 June 2013

JEREBU MENGGANAS !

Assalamualaikum :) 


Hai ! :) 

JEREBU ? Apa itu JEREBU ? 

Jerebu merupakan fenomena atmosfera yang berlaku apabila debu, asap dan zarah Pencemaran lain mengaburi kejelasan langitFenomena ini biasanya terjadi jika zarah, debu dan asap berkumpul pada hari yang kering. Zarah-zarah kecil ini berkumpul di paras rendah atmosfera dan akan mengaburi pandangan dan mungkin menyebabkan masalah pernafasan.
-sumber wikipedia-

BERTEPATAN dengan fenomena JEREBU yang melanda negara kita yang disebabkan oleh asap yang dibawa dari negara jiran kita INDONESIA yang telah melakukan PEMBAKARAN HUTAN secara besar-besaran disana ! -_-. Nak ceciter sikit dekat korang pengalaman aku berada dalam negeri yang boleh tahanlah TERUK masalah jerebu ni ! :O

Johor salah satu negeri yang teruk dilanda JEREBU ! -_- Banyak SEKOLAH kena tutup sebab tahap IPU telah melebihi tahap yang sepatutnya . Antara tempat yang PALING TERUK dilanda jerebu ni , Muar , Kota Tinggi , Pasir Gudang . 

 Pengalaman yang memeritkan bila terpaksa BELAJAR dalam jerebu ! ><

Belajar dalam kelas pakai "MASK"  . Kalau tak pakai comfirm-comfirm aku kena naik ambulans sebab bau asap jerebu tu memang !^@&^#$%@ ! Siapa ada penyakit ASMA memang dah awal-awal tumbang . Sumpah tak selesa ! -_- Kalau tiap hari JEREBU , macam manalah aku nak BELAJAR ekk ? 

Ramai kawan aku yang sakit-sakit HIDUNG , TEKAK , MATA . Ada yang demam pun sebab tak tahan sangat dengan CUACA & BAU yg di bawa JEREBU -_- Aish . . Hidung aku sekali berdarah. Siang tadi tekak aku berdarah ! see , BAHANA JEREBU ni . . Hurm , Hope so , masalah ni cepat BERLALU ! Demi kebaikan kita semua yea ! ! :O 

Dalam RUMAH ? Jangan tanyalah ! BERHABUK . . Agaknya kalau jerebu ni berterusan sampai sebulan , rumah aku mesti macam tempat TERNAK HABUK -_- 

Hujan pulak tak turun-turun :O macam mana ni? Hurm kawan-kawan jom sama-sama kita BERDOA agar Allah turunkan HUJAN & masalah JEREBU ni beransur pulih :') -AMIN-



-JEREBU sekitar jam 11pagi-



-background mcm dekat CAMERON H'GHLAND-














- kami terpaksa bertopeng demi keselamatan PARU-PARU ;) -


-my tekak is BLEEDING T.T-


Apa yang aku boleh PESAN  :


  • KURANGKAN AKTIVITI LUAR.
  • PASTIKAN MEMAKAI TOPENG MUKA SEMASA BERADA DI LUAR RUMAH.
  • BANYAKKAN MINUM AIR MASAK .
  • JANGAN LAKUKAN PEMBAKARAN TERBUKA ! >_< -amaran nada keras-
Mulai sekarang CINTAILAH & JAGALAH ALAM SEKITAR DEMI KEBAIKAN bersama :) 
Apa yang jadi sekarang jadikan PENGAJARAN MASA HADAPAN :) 

Thats all for today , 

Tatatititutu , FOLLOW ME yaw ;) -cik ziqa-





No comments:

Post a Comment